ترميم رابطه زن و شوهر

ترميم رابطه زن و شوهر

آنچه در ترميم رابطه زن و شوهر مهم مي‌باشد، تحول رابطه است. تحول به معناي تغيير يا جابه‌جايي ماهيت يك چيز است. در واقع مي‌توان گفت تحول، شيوه فعالانه زندگي كردن است. بيشتر افراد زندگي خود را يا برگرفته از تجربه‌هايشان و يا برعكس تجربه‌هايشان شكل مي‌دهند و اغلب شرايط زندگي را مسبب حال خوش و يا ناخوشي خود مي‌دانند، در حالي كه عامل تعيين‌كننده، نگرش شماست، نه شرايط زندگي! بنابراين با آگاهي و تغيير نگرش، رابطه زن و شوهر متحول خواهد شد.

آگاهي، جرياني است كه در آن ياد مي‌گيريد پيوسته خود را به لحظه حال بياوريد، يعني امور را با مشاهده واقع‌بينانه و بدون انتقاد در همان وضعيت كه هستند بپذيريد، همان‌گونه كه يك مردم‌شناس به جاي انتقاد از ديگران، به مشاهده شيوه عملكرد اشخاص مي‌پردازد.يك مردم‌شناس قضاوت را كنار مي‌گذارد تا بتواند فرهنگ‌ها را نه به عنوان درست يا غلط، خوب يا بد و يا موردي كه به تغيير يا اصلاح نياز دارد، بلكه ازديدگاه آداب و رسوم، سنت‌ها و معيارها بررسي كند.

شيوه برقراري ارتباط خود را همچون يك مردم‌شناس بررسي كنيد، يعني براي ايجاد يك رابطه مناسب مهم است كه نحوه مشاهده بدون عيب‌جويي را ياد بگيريد. بيشتر ما فقط به اعمال و رفتار نگاه نمي‌كنيم، بلكه آن را با معيارهاي فرهنگي مقايسه مي‌‌نماييم. متاسفانه برخي از ما به اصلاح آنچه به عنوان ضعف و نقص در خود و ديگران مي‌بينيم اعتياد داريم. اگر فقط آنچه را كه هست بدون قضاوت و دستكاري بپذيريد موقعيتي به وجود مي‌آيد كه رفتارهاي ناخواسته به پايان مي رسند، زيرا هر چيزي در اين هستي براي بقا به انرژي نياز دارد. رابطه همسران نيز در آغاز مانند گياهي تر و تازه است، در صورت رسيدگي به آن، شاداب مي‌ماند. اگر به عادات خود انرژي ندهيد، به طور طبيعي تضعيف شده، از بين مي‌روند. افراد پيوسته در حال جمع‌آوري شواهدي هستند كه ديدگاه آنها را تاييد كند و از هر چيزي كه برخلاف باورشان باشد بي‌توجه مي‌گذرند، مثلا اگر زني معتقد باشد كه همه مردها خشن هستند، رفتارهاي پرمهر و آرام آنها را ناديده مي‌گيرد، يعني ذهن انسان مانند فيلتري براي حذف عقايد مخالف عمل مي‌كند.

هر بار ذهن با عقيده تازه‌اي دست‌ و پنجه نرم مي‌كند، همين وضعيت پيش مي‌آيد. ذهن بسيار شبيه به كامپيوتر عمل مي‌كند، يعني داده‌هاي جديد را با توجه به شباهت‌ها و تفاوت‌هاي آنها با دانسته‌ها دسته‌بندي مي‌كند.ذهن ما با نتيجه‌گيري و استنباط از گذشته عمل مي‌كند، پس اگر تاكنون هيچ رابطه خوبي نداشته‌ايد امكان ندارد كه بتوانيد يك رابطه عالي را در ذهن بپرورانيد.علاوه بر اين مشاهده چيزي كه از آن اطلاع نداريد نيز دشوار است، زيرا معمولا ذهن جاي خالي را با اطلاعات و دانسته‌هاي پيشين پر مي‌كند.

ذهن ما معمولا آن چيزي را مي‌بيند كه انتظار دارد و اغلب آنچه را كه واقعا وجود دارد نمي‌بيند. ذهن مطالب گفته شده را به گونه‌اي تغيير مي‌دهد كه با منطق خود سازگاري داشته باشد، بنابراين اگر شما اين مطالب را مي‌خوانيد كه ببينيد آيا موافق يا مخالف آنها هستيد متوجه مطالب تازه نخواهيد شد، زيرا موافقت يا مخالفت فقط از طريق مقايسه با دانسته‌ها ممكن است. در نتيجه شما بي‌آنكه متوجه باشيد مدام بر روش‌هاي خودتان پافشاري خواهيد كرد.

آيا خواهان رابطه‌اي مناسب هستيد؟

از خودتان شروع كنيد!

بيشتر مردم، بر همسر خود متمركز مي‌شوند و او را علت اختلا‌ف‌ها و نارضايتي خود مي‌دانند، در حالي كه همواره خودمان مسئول چگونگي رابطه‌مان هستيم. بنابراين توجه‌تان را بر خودتان متمركز كنيد و ببينيد چه كارهايي انجام مي‌دهيد و يا انجام نمي‌دهيد كه در رابطه‌تان تاثير منفي مي‌گذارد. فردي كه مسئوليت وضعيتي را مي‌پذيرد، در واقع قبول مي‌كند كه آن حالت يا رفتار او به وضعيتي ناخوشايند منجر شده است.

اصولا در رابطه با زن و شوهر رابطه آنها را 50-50 در نظر نمي‌گيريم، بلكه مي‌گوييم هر كس به طور صددرصد مسئوليت ايجاد چنين وضعيتي را به عهده دارد، زيرا رفتار و نگرش هر فرد واكنشي را در ديگران ايجاد مي‌كند.

هنگام خدشه‌دار شدن روابط زن و شوهر كدام يك مقصرند؟

در رابطه زن و شوهر با يكديگر، هيچ كدام انساني خوب يا بد نيستند، بلكه اين تعامل بين آنها شكل گرفته است. رابطه شما با خودتان، مشخص‌كننده چگونگي رابطه شما با همسرتان است. اگر مي‌خواهيد رابطه شما پس از دلبستگي اوليه رشد كند و عميق‌تر شود، مهم است كه ابتدا به رابطه‌اي كه با خودتان داريد نگاهي بيندازيد؛ وقتي با خودتان به شدت سختگير هستيد، مدام از خودتان ايراد مي‌گيريد و فكر مي‌كنيد بايد به گونه‌اي ديگر باشيد، تكليف همسرتان معلوم است. منطقي است كه از ديد شما كه خودتان را دوست نداريد، هر كسي كه شما را جذاب مي‌يابد، يا خودش ناقص است و يا كج‌سليقه و نفهم است. وقتي نسبت به خودتان سخت مي‌گيريد نسبت به همه نزديكانتان نيز سختگير خواهيد بود. اگر در افكارتان، خودتان را تحقير مي‌كنيد، به همسرتان هم به همان چشم نگاه خواهيد كرد، بنابراين اگر درصدد بنا كردن يك رابطه محترمانه، پر مهر و عاشقانه هستيد بايد ابتدا با خودتان محترم، مهربان و مهرورز باشيد.


زمان انتشار: يكشنبه 11 اسفند 1392 (10 سال قبل)
تعداد بازدید: ۸۸۸۳